Mariannepåtur2Etter en del måneder med litt lite energi, så har jeg begynt jakten på inspirerende energikilder. Ikke bare låse meg til en aktivitet, men vurdere og teste ut det som jeg kommer over.

Jeg spiller jo som fortalt tidligere innebandy, men etter at jeg fikk litt ryggplager, så måtte jeg ta en pause. Jeg var rett og slett for utrent til å spille innebandy. Jeg trenger mer muskler hvis jeg skal fortsette med dette. Var vel kanskje litt vel optimistisk å bare plutselig bli idrettsjente med knestrømper i en alder av 41 år og med «unnasluntrer» som mellomnavn det siste året. Nei, jeg må nok begynne å trene mer.

Men jeg må innrømme at jeg har slitt med å komme meg til helsestudio. Har ikke hatt noe lyst til å være inne. Kjenner at hele kroppen trenger å komme seg ut nå som lyset endelig er på vei tilbake. Og er det noe MS-pasienter trenger, så er det sol og ny energi.

Jeg har kjent, kjent OG kjent på at jeg burde komme meg ut, snakket MYE om det også, ha ha ha, for tro meg, SNAKKE er jeg god på. Skravlemuskelen er den best trente muskelen i hele kroppen min, ha ha ha!

Og det er nettopp det at jeg skravler fælt, med alt og alle som gjorde at jeg kom i prat med en dame som sto ved skøytebanen hvor vi bor.Jeg oppdaget nemlig at det lå to dekk med sele like bortenfor henne, og ble fortalt at disse var denne damen sine, og at hun hadde grupper hvor de trakk dekk på tur i marka. Jeg tok sporenstreks kontakt og hun inviterte meg til å bli med gruppa hennes med dekktrening. «Da blir du sterk OG får frisk luft!» Jøye meg, det er jo akkurat det jeg trenger. JEG ER MED!

Mariannedrardekk

Etter innkjøp av en god sele, litt tau, bagasjestropper, og karabinkroker, så bar det rett til en dekkforhandler. Der fikk jeg brukte dekk gratis, og utstyret var nå komplett.

Jeg ble med på min første tur med gruppa, og det var utrolig inspirerende. Vi gikk to timer innover Østmarka, og jeg kjente at det tok godt i rompe, lår og legger. Merket også at jeg jobbet med ryggen. Sosialt og hyggelig var det også. Skravla gikk, og jeg merket nesten ikke at vi gikk så lenge.

«Det beste er at dekk-belastningen er snill mot kroppen. Når du trekker dekk, er belastningen hengende etter deg i stedet for på deg. Da er det stort sett musklene som jobber, imens knær og rygg unngår for stor belastning.»-Christin Oldebråten.

Dette har gitt meg sånn mersmak, at nå seler jeg på dekket bare jeg skal en tur i butikken. Jeg går turer imens jeg hører på lydbok, musikk, og får renset hodet, samtidig som kroppen blir sterkere.

Dekkjentene

Utrolig behagelig. Jeg kan virkelig anbefale dette som et bra treningsalternativ for de med MS og alle andre. Vi bruker også staver, så man får støtte og stabilitet hvis man er litt ustø. Målet er ikke å gå så fort, men å bli utholdende og sterk.

«Våre undersøkelser viser at om du trekker to dekk på flatt underlag i en hastighet på 4-5 kilometer i timen, så har du den samme effekten som om du løper i 10 kilometer i timen på tredemølla med 5 % stigning»-Professor Per Morten Fredriksen v/Norges Helsehøyskole(Artikkel i Dagens Næringsliv).

Jeg har ingen planer om å gå noen topptur med det første, men samtidig så frister det med en utfordring, så det får tiden vise.

Foreløpig så velger jeg å gå tur med dekket, og kose meg med alle de rare blikkene jeg får på lufteturene våre, og de er det mange av!

ALLE MANN PÅ DEKK!
Ønsker dere å lese mer om dekktrening, så kan jeg anbefale å gå inn her: http://www.turjenter.no/dekktrening-bli-sterk-pa-tur-frisk-luft/

Mariannepåtur